Dr. Anna K. Nishen
Arbeitsschwerpunkte
- Einfluss von Gruppenzugehörigkeiten (sog. Migrationshintergrund, Geschlecht) in der Schule
- Verzerrungen in Feedback und Beurteilungen
- Implizite Theorien von Lehrkräften
Sprechstunde
Donnerstags 8-10 Uhr und nach Absprache
Weitere Informationen
Seit 09/2022
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
Lehrbereich für Kinder- und Jugendpsychologie im Bildungskontext (Jun.-Prof. Dr. Sebastian Bergold)
und Lehrbereich für Pädagogische und Differentielle Psychologie (Prof. Dr. Ricarda Steinmayr)
Technische Universität Dortmund
11/2022
Disputation
Titel: „A positive bias towards negatively stereotyped students? Teacher students’ feedback to and judgments of students with a Turkish vs. a German name“
2019-2022
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
Arbeitsbereich Bildungsforschung/Heterogenität und Bildung (Prof. Dr. Ursula Kessels)
Freie Universität Berlin
2017 –2019
M.Sc. Behavioral Sciences
Radboud Universität Nijmegen, NL
2013 – 2017
B.Sc. Psychologie
Universität Mannheim
Zeitschriftenartikel (peer-reviewed)
Nishen, A. K., Corcoran, K., Holder, K., & Kessels, U. (2022). When ethnic minority students are judged more suitable for the highest school track: A shifting standards experiment. European Journal of Psychology of Education.
Advance Online Publication. doi.org/10.1007/s10212-021-00595-5
Nishen, A. K. & Kessels, U. (2022). Evaluating vs. giving feedback on students’ essays: Is feedback inflation larger for students with a migration background? Social Psychology of Education, 25,
1–31. doi.org/10.1007/s11218-021-09674-3
Streck, H., Nishen, A. K., & Kessels, U. (2022). Instrumentality gives girls the edge: Gender-differential relationships between instrumentality, achievement motivation, and self-esteem. Sex Roles, 86,
379–394. doi.org/10.1007/s11199-021-01270-1
Marksteiner, T., Nishen, A. K., & Dickhäuser, O. (2021). Students’ perception of teachers’ reference norm orientation and cheating in the classroom. Frontiers in Psychology, 12, Article 614199. doi: 10.3389/fpsyg.2021.614199
Buchkapitel
Kessels, U. & Nishen, A. K. (in press). Shifting Standards und positiver Feedback-Bias: Wenn negative Stereotype zu positiveren Urteilen führen [Shifting standards and the positive feedback-bias: When negative stereotypes lead to more positive judgments]. In S. Glock, Stereotype in der Schule. Springer.
Kessels, U., Nishen, A. K., & Schieck, D. (2021). Segregation und Zugehörigkeitsgefühl in heterogenen Klassen [Segregation and sense of belonging in heterogeneous classrooms]. In D. Raufelder & G. Hagenauer (Eds.) Soziale Eingebundenheit (pp. 99–112). Waxmann.
Nishen, A. K. & Kessels, U. (2022, September). Was liegt dem positiven Feedback-Bias gegenüber türkischstämmigen Schülern zugrunde: Shifting Standards oder die Motivation, keine Vorurteile zu haben? [What is the basis of the positive feedback bias towards Turkish-German students: Shifting Standards or the motivation to not be prejudiced?] [Paper presentation]. 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Hildesheim, Germany.
Kessels, U., Holder K., Nishen, A. K., & Corcoran, K. (2022, March). Shifting Standards bei der Bewertung negativ stereotypisierter Gruppen [Shifting standards in the evaluation of negatively stereotyped groups]. In L. Keller & M- Brunner (Chairs), Intersektionalität in Bildungskontexten: Quantitative Ansätze und Befunde. Symposium conducted at the 9th Conference of the Society for Empirical Educational Research, Bamberg, Germany.
Nishen, A. K. & Kessels, U. (2022, March). Experimental evidence for feedback inflation and the Positive Feedback Bias: Judgments of vs. feedback to students with German and Turkish names [Paper presentation]. Conference of Experimental Psychologists, Cologne, Germany.
Nishen, A. K., Schieck, D., & Kessels, U. (2022, March). Sorgen von Lehramtsstudierenden zum Umgang mit ethnisch-kultureller Heterogenität
[Concerns of teacher students regarding the handling of ethnic-cultural heterogeneity] [Paper prasentation]. 9th Conference of the Society for Empirical Educational Research, Bamberg, Deutschland. gebf2022.de/GEBF2022_Tagungsband_01-03-22.pdf
Nishen, A. K., Corcoran, K., Holder, K., & Kessels, U. (2021, August). Surprisingly good? The role of shifting standards in school tracking recommendations for boys and girls with and without a migration background [Paper presentation]. 3rd Cultural Diversity, Migration, and Education Conference, Potsdam, Germany.
Nishen, A. K. & Kessels, U. (2021, March). Feedback vs. Beurteilungen: Geben Lehramtsstudierende übermäßig positives Feedback eher an Schüler mit türkischem Migrationshintergrund? [Feedback vs. evaluations: Do teacher students give overly positive feedback more readily to students with a Turkish migration background?] [Paper presentation]. Conference of the Berlin Interdisciplinary Education Research Network, Berlin, Germany.
Nishen, A. K. & Kessels, U. (2021, May). Thinking too much? Pre-service teachers give overly positive feedback to ethnic minority students [Paper presentation]. EARLI SIG-16 Metacognition online conference.
Nishen, A. K. & Kessels, U. (2021, August). Evaluating vs. Giving Feedback: Is Feedback Inflation Larger for Ethnic Minority Students? [Paper presentation]. EARLI 2021 online conference, Gothenburg, Sweden.
Nishen, A. K. & Kessels, U. (2021, September). Angst zu kritisieren? Positiver Bias beim Feedback an Schüler mit und ohne Migrationshintergrund [Afraid to criticize? The Positive Feedback Bias in feedback to students with and without a migration background] [Paper presentation]. 18th Conference of the Fachgruppe Pädagogische Psychologie of the German Psychological Society, Heidelberg, Germany.
Nishen, A. K., Schieck, D., & Kessels, U. (2021, August). Would that be racist? Constructing a scale on teacher students’ concerns about cross-ethnic teaching [Roundtable presentation]. JURE 2021 online conference, Gothenburg, Sweden.
Streck, H., Nishen, A. K., & Kessels, U. (2021, September). Maskulinität und Leistungsmotivation: Direkte und Indirekte Wege [Masculinity and achievement motivation: Direct and indirect paths] [Paper presentation]. 18th Conference of the Fachgruppe Pädagogische Psychologie of the German Psychological Society, Heidelberg, Germany.
Nishen, A. K., Burk, W., & Cillessen, A. T. H. (2019, March). Friendship influence across transitions: Predicting early adult mental health from friends’ mental health in adolescence. In B. Laursen (Chair), Peer influence: New methods for unpacking longitudinal effects. Symposium conducted at the biennial meeting of the Society for Research on Child Development, Baltimore, MD.
Nishen, A. K., Marksteiner, T., & Dickhäuser, O. (2017, March). Warum mogeln Schüler? Effekte der Bezugsnormorientierung von Lehrkräften auf Mogelverhalten [Why do students cheat? Effects of teachers‘ reference norm orientations on cheating] [Poster presentation].5th conference of the Society for Empirical Educational Research 2017, Heidelberg, Germany.
Nishen, A. K., Preston, O., Brule, H., & the Learning. Garden Assessment Group (2016, May). Predicting academic motivation: Contextual supports for diverse students’ engagement and everyday resilience [Poster presentation]. Annual Conference of the Oregon Psychological Association, Portland, OR.
Suche & Personensuche
Mensapläne
Anfahrt & Lageplan
Der Campus der Technischen Universität Dortmund liegt in der Nähe des Autobahnkreuzes Dortmund West, wo die Sauerlandlinie A45 den Ruhrschnellweg B1/A40 kreuzt. Die Abfahrt Dortmund-Eichlinghofen auf der A45 führt zum Campus Süd, die Abfahrt Dortmund-Dorstfeld auf der A40 zum Campus-Nord. An beiden Ausfahrten ist die Universität ausgeschildert.
Direkt auf dem Campus Nord befindet sich die S-Bahn-Station „Dortmund Universität“. Von dort fährt die S-Bahn-Linie S1 im 20- oder 30-Minuten-Takt zum Hauptbahnhof Dortmund und in der Gegenrichtung zum Hauptbahnhof Düsseldorf über Bochum, Essen und Duisburg. Außerdem ist die Universität mit den Buslinien 445, 447 und 462 zu erreichen. Eine Fahrplanauskunft findet sich auf der Homepage des Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr, außerdem bieten die DSW21 einen interaktiven Liniennetzplan an.
Zu den Wahrzeichen der TU Dortmund gehört die H-Bahn. Linie 1 verkehrt im 10-Minuten-Takt zwischen Dortmund Eichlinghofen und dem Technologiezentrum über Campus Süd und Dortmund Universität S, Linie 2 pendelt im 5-Minuten-Takt zwischen Campus Nord und Campus Süd. Diese Strecke legt sie in zwei Minuten zurück.
Vom Flughafen Dortmund aus gelangt man mit dem AirportExpress innerhalb von gut 20 Minuten zum Dortmunder Hauptbahnhof und von dort mit der S-Bahn zur Universität. Ein größeres Angebot an internationalen Flugverbindungen bietet der etwa 60 Kilometer entfernte Flughafen Düsseldorf, der direkt mit der S-Bahn vom Bahnhof der Universität zu erreichen ist.